Bariery ochronne • Specyfikacja techniczna
Produkcja barier drogowych Marcegaglia Buildtech została zaprojektowana i opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie bezpieczeństwa.
Stosowana norma europejska EN 1317 (Ochronne bariery drogowe) określa zasadnicze wymagania wytrzymałościowe dla systemów powstrzymywania, klasy wytrzymałości oraz kryteria akceptacji dla testów zderzeniowych (crash tests) na użytek certyfikatu bezpieczeństwa (WE).
Bariery drogowe:
KLASY WYTRZYMAŁOŚCI, KRYTERIA AKCEPTACJI DLA TESTÓW ZDERZENIOWYCH, METODY BADAŃ WG EN 1317-1 e -2
Wszystkie bariery drogowe, przeznaczone do montażu na podłożu stabilizowanym, asfalcie lub wyrobach betonowych, poddawane są testom zderzeniowym, mającym na celu certyfikowanie uzyskania dwóch głównych wyników:
– pojazdy lekkie: absorpcja uderzenia
– pojazdy ciężkie: powstrzymanie i odrzucenie pojazdu
Norma określa następujące kryteria do kontroli wyników testów w celu zagwarantowania bezpieczeństwa produktu.


POZIOM INTENSYWNOŚCI ZDERZENIA
Poziomy intensywności powinny zostać podane dla wszystkich testów z pojazdem lekkim.
Wszystkie bariery Marcegaglia Buildtech posiadają wskaźnik bezpieczeństwa (ASI i THIV) gwarantujący najwyższe bezpieczeństwo pasażerów pojazdu.
ODKSZTAŁCENIE BARIERY OCHRONNEJ
Odkształcenie bariery obejmuje szerokość pracującą (W), ugięcie dynamiczne (D) iwtargnięcie pojazdu (Vi). Szerokość pracująca jest to odległość pomiędzy powierzchnią czołową od strony ruchu przed zderzeniem a maksymalną pozycją czołową dynamiczną bariery.
Ugięcie dynamiczne odpowiada maksymalnemu bocznemu przemieszczeniu powierzchni czołowej bariery ochronnej od strony ruchu.
Parametr określany jako wtargnięcie pojazdu wykorzystywany jest do mierzenia maksymalnej pozycji bocznej dynamicznej pojazdu.
INNE PARAMETRY OCENIANE W OPARCIU O KRTERIA JAKOŚCIOWE
– brak wywrócenia pojazdu
– VCDI: Vehicle Cockpit Deformation Index (wskaźnik odkształcenia wnętrza pojazdu)
– trajektoria wyjścia wewnątrz “CEN box”
– brak pełnego przełamania jakiegokolwiek zasadniczego elementu wzdłużonego
– brak wtargnięć elementów do wnętrza pojazdu
Odcinki końcowe oraz elementy łącznikowe barier drogowych:
KLASY WYTRZYMAŁOŚCI, KRYTERIA AKCEPTACJI DLA TESTÓW ZDERZENIOWYCH, METODY BADAŃ WG EN 1317-4
Odcinek końcowy rozumiany jest jako strefa początkowa i/lub końcowa bariery bezpieczeństwa.
Oceniane są trzy następujące parametry:
– poziom intensywności zderzenia
– odkształcenie odcinka końcowego
– brak wyrzutu elementów
– brak wywrócenia pojazdu
– trajektoria wyjścia wewnątrz “CEN box”
Pobierz tutaj kartę w formacie PDF

Wymagania dla produktu i ocena zgodności:
WYMAGANIA DLA SYSTEMÓW POWSTRZYMYWANIA POJAZDÓW WG EN 1317-5
Aby zagwarantować prawidłowe wartości wytrzymałości drogowych systemów ochronnych, ich produkcja i montaż powinny zostać poddane kontrolom przewidzianym w normie EN 1317-5, łącznie z częściami 1, 2, 3 i 4.
Zgodność drogowych systemów powstrzymywania z wymaganiami normy EN 1317-5 powinna obejmować:
– badania wstępne typu (ITT, Initial Type Testing)
– zakładową kontrolę produkcji (FPC, Factory Production Control)
W przypadku stwierdzenia tej zgodności akredytowane jednostki certyfikujące Unii Europejskiej mogą wydać certyfikat zgodności, pozwalający umieszczać oznakowanie CE. Oznakowanie CE oznacza, że produkty spełniają wymagania danej normy zharmonizowanej oraz że mogą pozostawać w swobodnym obrocie na rynku unijnym.
Bariery dla motocyklistów:
METODA BADANIA WG UNE UNE 135900:2008
Marcegaglia Buildtech opracowała system ochrony dla motocyklistów, który można montować na wszystkich istniejących barierach. System poddany został testom zderzeniowym wg krajowej normy hiszpańskiej UNE 135900, z uwagi na fakt, że nie obowiązuje jeszcze europejski standard zharmonizowany.
Kryteria badania dla systemów ciągłych przewidują dwa wyrzuty (jeden na słup, drugi w położeniu centralnym) manekina o masie ok. 80 kg, pod kątem 30° i przy prędkości 60 km/h.
Bariera dla motocyklistów Marcegaglia Buildtech uzyskała wartość wytrzymałości na poziomie I, zapewniając tym samym maksymalną aktualnie dostępną ochronę bezpieczeństwa motocyklistów.